megatrendy
(10 megatrendů J. Naisbitta)
– industriální společnost informační spol.
– vývoj a aplikace technologií nejvyšší úrovně
– krátkodob. plánování dlouhodobé plán.,strateg. říz.
– centralizmus se bude snižovat decentralizace
– institucionální péče svépomocné skupiny
– reprezentativní demokracie participativní demokracie
– společenské vládnoucí pyramidy , propojení malých skupin
– centra inovací se přesunou ze severu na jih
– strnulé pravidlo „buď – anebo“ bude nahrazeno mnohorozhodovacím „jak – tak“.
podniky by měly sledovat okolí a vytvářet si vlastní představu o vývoji – vládní prognózy, podnikatelské svazy, veletrhy a výstavy technologií, info o situaci u konkur., obchodní věstník – i elektronická podoba, sledování tisku, diskrétní info obchodních přátel, je potřeba definovat své informační potřeby o okolí, ty systematicky naplňovat s ohledem na udržování, obnovování a zdokonalováním konkurenčních výhod. Okolí není pouze omezujícím faktorem, kdo ve svém okolí uvidí příležitosti a dokáže je nejrychleji využít, získává nespornou konkurenční výhodu.