Vzájemné prolínání a ovlivňování faktorů
– hodně také záletí na druhu, charakteru a rozsahu podnikání. Respektování náboženských, spotřebních zvyklostí v mezinár. obchodě, unifikace v oblékání; není náhodou že strategická analýza začíná právě u okolí.
funkce státu – 2 typy státu – centrál.plánování, liberarizmus. Podnik je zcela autonomní jednotkou (musí sám rozhodovat co, jak a za kolik vyrábět a prodávat), existují-li omezení, měla by být systémová a platná pro všechny bez výjimek (x daň. zvýh. malých pivovarů). Stát zabezpečuje činnosti které nemůže trh zabezpečit. subvence eu x tržní zásady. státní org. mohou být ovlivněny zájm. skup. a jejich ovlivňováním-lobbováním.
rozhodování podniku – podnik se musí rozhodovat na základě znalosti dynamiky okolí. vychází se z představy globálních, dlouhodobě se prosazujících tendencí
globalizace – celosvětové vlivy nabývají na významu s rozvojem informačních technologií a mobility. globální nebezpečí, ale i šance – mezinárodní konkurence, komparativní výhody z obchodu…, dále viz megatrendy.
lobbování – ovlivňováním zájmovými skupinami. pozor na korupci. zvýhodnění jedné skupiny obvykle znamená znevýh. jiné.