Finance obcí
Z vývojových trendů a zkušeností s vývojem obecních financí lze vyvodit následující principy, které by měly obecní finance splňovat:
a. konzistence místního finančního systému s veřejnými financemi, s obecně vytýčenými
cíli fiskální politiky;
b. určitý stupeň autonomie obce a odpovědnosti, určitý stupeň finanční soběstačnosti;
c. průhlednost a zveřejňování;
d. stabilita;
e. účinnost;
f. administrativní nenáročnost.
V ČR je konzistence obecních financí s veřejnými financemi jako celkem zajišťována zákonem o rozpočtových pravidlech, která zejména definují rozpočet jako základní nástroj hospodaření, příjmy a výdaje rozpočtu obce.
(Vlastní formální struktura rozpočtů je upravena opatřením MF ČR o tzv. rozpočtové skladbě.) Tato rozpočtová pravidla současně vymezují míru finanční autonomie obcí především tím, že stanovuje jejich podíl na daňových výnosech, okruh obecních poplatků, atd.
Rozpočty obcí
Rozpočet zaujímá ústřední místo v procesu řízení v podstatě všech činností obce. Plní řadu funkcí:
a. je plánem, který zajišťuje solventnost obce, a to tak, že připouští pouze ty výdaje obce, které jsou kryty:
příjmy, které lze reálně očekávat;
existujícími rezervami;
půjčkami, které lze získat a splatit;
a. stanoví priority v rámci veřejných statků, které obec poskytuje;
a. alokuje zdroje mezi různé činnosti obce, stanoví úroveň a zaměření činnosti obce během rozpočtového období;
b. v rámci existujících zákonných norem rozhoduje o úrovni zdanění a poplatků, které se budou vybírat během následujícího roku
;
c. zajišťuje zákonnost výdajů v rozpočtovaném období;
d. poskytuje úplné informace o finanční situaci a o plánech obce, které rovněž slouží jako základ pro měření efektivnosti operace obce.