V. Styly řízení
– sledujeme, jak se pracovníci zapojují do procesu řízení a rozhodování
1) Částečně demokratický styl
– vedoucí pracovník umožní tzv. diskusi, během níž vyslechne názory pracovníků. Po určité době diskusi ukončí a vybírá dle svého názoru optimální variantu
– výhody: tento způsob vede k největší spokojenosti pracovníků
– nevýhody: časová náročnost
2) Autokratický styl (autokrat = vedoucí pracovník)
– podstatou – vedoucí pracovník vše nařizuje do detailu, podřízení prac. vykonávají úkol dle pokynů
– krátkodobá spokojenost, dlouhodobá nespokojenost se způsobem vedení
– typické u armády, použití při méně důležitých a významných rozhodnutích
3) Volný (pasivní) styl (liberál = vedoucí pracovník)
– vedoucí pracovník vytváří pouze podmínky pro jejich práci , potom je nechá samostatně pracovat a spolupracuje s nimi jen když je o to výslovně požádán
– použití: módní návrhářství, výzkumná práce
VI. Znaky manažera
– musí mít teoretické vědomosti 30%
– 70% praxe, dobrý manažer
• měl by být odborníkem v oboru, který řídí
• měl by mít intuici =) schopnost předvídat
• měl by být spravedlivý
• měl by být precizní, pracovitý, spolehlivý
• měl by umět jednat s lidmi