1. Odbytová činnost podniku
– Má ho na starost odbytový útvar
– podstatou je realizace výrobků a služeb
cílem odbytu je: a) získat trh
b) minimalizovat náklady související s prodejem
c) maximalizovat prodej
Výkony podniku
– nabývají podobu výrobků nebo služeb
– výrobky by měli mít určitou jakost = výrobek prochází po výrobě kontrolou, při které může dojít k dvěma závěrům:
a) výrobek je kvalitní – na prodej
b) výrobek je vadný -) dál se ptáme, jestli je vada opravitelná (výrobek se vrací do výroby na opravu, v případě zavinění zaměstnancem bez nároku na mzdu) nebo neopravitelná (tzv. zmetek, veškeré náklady jdou v neprospěch podniku, pokud víme, kdo vadu zavinil, dáme mu to k náhradě)
Jakost = jakostní výrobek musí odběratel přijmout, nejakostní může odmítnout
Právní posouzení jakosti výrobku:
a) výrobek posuzujeme podle ČSN (české státní normy) = musí s ní být v souladu
b) obvyklé vlastnosti výrobku (pokud není stanovena ČSN, posuzuje se podle obvyklých vlastností (jestli je výrobek schopen splnit účel, za kterým je vyroben), např. vyhřívání atd…
c) kompletnost = bývá často uvedena ve smlouvě. Kompletním výrobkem se rozumí např. výrobek s technickými údaji a návodem
d) správné označení výrobku (výrobní značka, ochranná známka)
e) bez právních vad = tzn. nesmí být zatížen právem třetí osoby, neměl by už být prodán
Odbyt se člení na: 1) prodej
2) skladování
PRODEJ
1) Průzkum trhu
a) Průzkum od stolu – součástí jsou statistická zkoumání, např. cen, životnosti, účinnosti propagace a distribučních cest. Čerpá z těchto zdrojů:
externí (statistická ročenka, z přehledu vydávaném vládou)
interní – přímo v podniku (přehledy o tržbách, rozbory hospodářské čin. Podniku, ostatní údaje z účetní evidence)
b) Průzkum terénu – zaměřuje se na zákazníka (proč kupuje daný výrobek, zvyklosti zákazníků, kupní síla – příjmy, mzdy)
– zaměření na zboží (užitná hodnota, ceny, design, balení…)
– zaměření na konkurenci (zda připravuje inovace prodávaných výrobků, jestli bude výrobu rozšiřovat či omezovat)
2) Propagace a reklama
I.) REKLAMA
– cílem je upoutat pozornost zákazníka, vzbudit zájem o výrobek, přesvědčit ho o užitnosti, přimět ho ke koupi
– prostředky reklamy: televize, rádio, billboardy, plakáty, letáky, nabídkové katalogy, rozdávání vzorků
– náklady na reklamu bývají velké, volba reklamní formy závisí na: našich finančních prostředcích, charakteru výrobku
– účinnost reklamy je dána porovnáním dosaženého výsledku s vloženými prostředky
– zásady: měla by být pravdivá
měla by být působivá a věcná (zvýraznění loga a značky, opakování jádra zprávy)
měla by být efektivní (s efektivností souvisí optimální délka reklamy, čas reklamy
dělíme na:
– přímá (orientuje se na vybraný okruh zákazníků – děti, sportovci…)
– nepřímá (aplikovatelná na kohokoli) – volíme vhodný propagační prostředek (na mléčné výrobky volíme televizní reklamu, na traktory spíš reklamu do novin, atd…) = dle druhu výrobku se rozhodujeme, kam reklamu umístíme.
předmět reklamy:
1) reklama firmy: snažíme se, aby se firma dostala do podvědomí zákazníka, je vhodné ji doplnit reklamou výrobku. Pokud se podaří zaujmout, můžeme počítat s prodejností dalších výrobků)
2) reklama výrobku nebo služby: musí být prováděna u výrobku s novými užitnými vlastnostmi a novými technickými parametry
3) reklama smíšená: kombinace reklamy výrobku & firmy
II.) PUBLICITA
– představuje hodnocení nezávislých osob na rozdíl od reklamy je důvěryhodnější, neboť subjekt na který publicita působí ví, že nejde o informace placené výrobcem
– realizuje se v hromadných sdělovacích prostředcích, patří sem i sponzorská činnost
III.) PODPORA PRODEJE
– rozdíl mezi reklamou a podporou prodeje je v tom, že reklama přesvědčuje o důvodu koupě, podpora nabízí konkrétní motivy koupě
– kupóny
– bonusy
– odměny
– soutěže o ceny
– vyzkoušení zboží
– cenové zvýhodnění, slevy
IV.) OSOBNÍ PRODEJ
– je vysoce účinný a vysoce nákladný
výstupy celkový objem prodaných výrobků po reklamě
Efektivnost reklamy = =
vstupy náklady vynaložené na reklamu
SKLADOVÁNÍ:
– převzetí (na sklad), vyhotovujeme odváděcí výkaz
– uložení, vyhotovujeme skladní kartu
– expedice, vyhotovujeme expediční příkaz