12, ORGANIZACE PRÁCE V MALOOBCHODU
rozvržení pracovní doby – nezávisí jen na zákonných ustanoveních, ale i na FQZ a jejích výkyvech během dne
– nutno pokrýt celou provozní dobu optimálním počtem pracovníků a zajistit plynulost činností
– i při výkyvech FQZ by průměrná doba obsluhy měla zůstat stejná
CYKLICKÉ NÁSTUPY
cyklické nástupy – jedna z metod, jak zajistit rovnoměrnou průměrnou DO – CN se řídí výkyvy FQZ jak v průběhu dne, tak v průběhu týdne
2 způsoby výpočtu: 1, podle počtu zákazníků v hodině a průměrné DO – vychází z potřeb zákazníka, přizpůsobuje fond prac. hodin
– teoreticky správnější, ale pracnější
2, podle indexu FQZ – vychází z reálného počtu pracovníků, které mám k dispozici; jednodušší a běžnější
1. způsob počet pracovníků = (prům. DO(min)/60) × počet zákazníků v dané hodině
*vypočtený údaj je nutno upravit – 7% min. doba nečinnosti – oddech apod. (spíše 15%)
– obsluha tvoří pouze cca 55% činnosti
*odstranění desetinné části zaměstnance – statisticky – zaokrouhluji nahoru
– manažersky – přeřazení na jinou práci nebo nástup v kratších intervalech
2. způsob počet pracovníků = (suma úvazků/prod. doba) × IFq v dané hodině kde IFq = skut. hod. FQZ / prům hod. FQZ
vypočtené údaje – lze využít s určitou korekcí (např. směnu lze dělit jen do určitého stupně a za příplatek)
– možnost využití zkráceného pracovního úvazku
– určení pracovního režimu by se mělo vztahovat na delší dobu (alespoň týdenní rozvrhy)
TEORIE FRONT
teorie front – metoda určení optimálního počtu obsluhujícího personálu vzhledem k době obsluhy a FQZ (FQ test podrobnější – každých 10 sec.)
předpoklady aplikace TF: *vstupy a obsluha jsou náh. veličiny
*doba mezi vstupy a doba obsluhy mají exponenciální rozdělení
*čekatelé na obsluhu neopouštějí frontu, aniž jsou obslouženi
*čekatelé jsou obsluhováni v pořadí, v jakém do systému přišli
výpočet – má stanovit, jak má být využita stanice obsluhy v době provozu, za přijatelných mzdových nákladů a přijatelné ztráty času zákazníků
– ztráty obsluhy (čekání na zákazníka) a ztráty zákazníka (čekání na obsluhu) musí být minimalizovány
3 důležité faktory – teorie front nebere v úvahu některé činitele, které je nutno zahrnout do finálních úvah
*blízkost konkurence
*typ prodeje (samoobsluha, pultový prodej)
*typ sortimentu (zlato × chléb, luxusní × běžné zboží)
vstupní údaje: *průměrná DO 1/ = [xi ni] / ni ni – počet zákazníků xi – doba obsluhy
*průměrná doba mezi vstupem 2 zákazníků 1/ = [xi ni] / ni ni – počet zákazníků xi – doba mezi vstupy
*intenzita vstupu do systému
*intenzita obsluhy
*intenzita provozu = / – vlastně účinnost obsluhy, optimálně 1
čárový kód – základní vstupní údaj
– vývoj od konce 60. let – černé a zeleno-bílé čárkování, Migros-oko (barevné polokruhy)
– magnetické čárkování – od 1967
– 1974 USA + Can. – systém UPC (Universal Product Code)
– 1977 systém UPC převzat do Evropy a modifikován o rozlišení země původu – kód EAN
– požadavky na kód: *čitelnost ve všech polohách a všemi typy zařízení
*zhotovitelný běžným tiskem
*velikost symbolu odpovídá množství informací
*vyjádření informace zároveň alfanumericky
význam kódu – umožňuje rychle získat všechny informace o stavu a pohybu zboží, které lze využít a aut. systémech řízení
– zvýšení výkonů o 20-30%
struktura EAN – čárový kód schopný poskytnout při rozšíření až 128 znaků
– normalizovaná velikost (několik)
– pro vizuální kontrolu 13ti místné číslo – 3 stát, 4 podnik, 5 výrobek, 1 kontrolní číslice
– součástí kódu není cena – ta se přiřazuje softwarově (možnost změny ceny bez změny kódu)
zkrácený (interní) EAN kód – 8 místný, používá se pro vnitropodnikové sledování pohybu zboží
– takto označené zboží nesmí překročit hranice země
čtecí zařízení – scanner, laserová pistole (bezdotyková, možno číst až na 15 cm), tužka (nejlevnější, ale ne moc přesná), štěrbinový snímač
využití informací EAN kódu a interních kódů:
*identifikace zboží u příjmu či v přepravě *kontrola stavu zásob, inventarizace zboží v MO, VO i výrobě
*kontrola expedice zboží *objednávání a fakturace zboží
*vyřizování reklamací *evidence prodejů
*zrychlení propustnosti pokladen *ochrana zákazníka před chybami v markování a ochrana prodejce proti krádežím
*využití elektronického plat. styku
pokladní systémy – velice záleží na výběru HW a SW (firmy NCR, ICL, Olivetti aj.)
– master pokladny – možnost evidence 20-30 000 druhů zboží v časovém i hodnotovém vyjádření o prodeji, platbách a práci pokladních
– 2 režimy pokladen – on-line, off-line
– základní klávesnice – neliší se u různých výrobců, poměrně standartní
– základní funkce jsou také standartní – FQ testy, prémiování, tajné kódy pokladní a vedoucí, paměť až 2 roky zpět
ergonomické hledisko konfigurace pokladen:
*různé typy konfigurace pokladních boxů – boční, čelní, koncový, evropský, koncový pravý
*zaměstnání pokladního – jedno z nejnamáhavějších, nejmonotónnějších – velká fluktuace
– specifické choroby z povolání – krční a křížová pánev, klouby rukou a paží, psychózy a neurózy
*při instalaci pokl. boxů je nutno dodržet: *funkční limit zorného úhlu
*pozice zápěstí
*zónu dosahu zápěstí a kloubů paží
*upravitelnou výšku sezení 55-88 cm
*zónu zákl. vidění displeje 30 stupňů