7. Management
I. Management = proces řízení
= umět řídit podnikovou činnost tak, abychom dosáhly vytčeného cíle s co nejnižšími náklady
– pokud nebudeme používat řídící proces tak:
1) vytčeného cíle nedosáhneme
2) cíle dosáhneme, ale s neúměrně vysokými náklady
II. Vývoj
– dá se sledovat ve třech etapách, v každé etapě vývoje vznikaly poznatky, které jsou použitelné a používají se v dalších etapách
(1) Etapa: poč. 20 století 30.léta
– hlavními představiteli: Taylor, Weber, T. Baťa
základní myšlenky Tomáše Bati:
a) vytváření hospodářských středisek uvnitř podniku
b) perfektní podnikové a vnitropodnikové účetnictví a rozpočetnictví
c) osobní konta pracovníků jako rezerva k úhradě zaviněných škod
d) preference pořádku a kázně na pracovišti
e) samostatné vzdělávání pracovníků, výchova vlastních manažerů
f) sociální program
(2) Etapa: 30 – 70.léta 20.století
– vytvořila se 3 manažerská centra
a) americké (USA)
b) asijské (JAP)
c) evropské (EU) – podobné jako americké
rozdíly
AMERICKÝ MANAGEMENT ASIJSKÝ MANAGEMENT
– individuální odpovědnost – kolektivní odpovědnost
– ztotožnění s profesí – ztotožnění s firmou
– nezávislost na firmě – doživotní zaměstnání u firmy
– povýšení dle výkonu pracovníka – povýšení dle odpracovaných let
– kontrola managery – kontrola spolupracovníky
Nelze určit, který přístup je lepší, neboť obě ekonomiky jsou velice úspěšné. Rozdíly pramení z rozdílné kultury, mentality atd….
(3) Etapa: 80.léta – současnost
– využívá myšlenky a postupy z předchozích etap
– globalizace typická pro současný svět se projevuje i tzv. globalizací managementu
– = 3 typy se dostávají do společné míry
Typické znaky dnešního managementu:
a) rychlé uvádění vědeckých poznatků do praxe
b) preference ekologických přístupů při všech činnostech podniku
c) uplatňování marketingové koncepce totálního výrobku v praxi
d) využívání výpočetní techniky při všech podnikových činnostech
e) maximální důraz na bezpečnost a hygienu práce
f) okamžité řešení vzniklých problémů
g) zvyšování kvalifikace pracovníků …
III. Úrovně řízení
a) základní management
– jsou přímými nadřízenými zaměstnanců
– např.: mistři na dílnách, vedoucí pracovní čety
– manažeři na této úrovni informují manažery střední úrovně o problémech, které nemůžou sami vyřešit
b) střední management
– vedoucí závodů, supermarketů
c) vrcholový management
– zabývá se hl. koncepční otázkou rozvoje podniku, tzn. další výrobní program, investiční otázky
– ředitelé podniků, jejich náměstci
– nejlépe platebně ohodnoceni (převažuje smluvní plat)