13. Utváření cen na trzích výrobních faktorů. Specifika trhu výrobních faktorů. Motivace poptávky a nabídky. Teorie mezní produktivity a ceny výrobníc
Specifika trhu VF a motivace poptávky a nabídky:
Výrobní faktory: půda, práce, kapitál.
Trh výrobních faktorů = místo, kde se střetává nabídka a poptávka po výrobních faktorech. Fungování trhu VF je závislá na tom, jak jsou tržní subjekty schopny přetransformovat signály trhu výrobků a služeb do požadavků na trhu VF.
Je dán zvláštnostmi, především:
charakterem spotřeby, tzn. výrobní spotřebou. Poptávka (i nabídka?) po VF je technologicky podmíněná.
na straně poptávky, která je poptávkou odvozenou, vystupují firmy motivované především maximalizací zisku. I při zachování zásady směny (musí přinášet užitek směňujícímu) neslouží kupujícímu k uspokojování osobní spotřeby (proto nemůžeme motivaci poptávky vysvětlovat pomocí teorie mezní produktivity – podle které je výše mzdy závislá na mezní produktivitě VF, tedy na produktivitě poslední jednotky VF)
domácnosti představují nabídkovou stranu na trhu VF a jejich chování je motivováno maximalizací užitku.
Cena výrobního faktoru
cena, která je spojená se službou tohoto faktoru, tzn. s jeho pronájmem. V případě půdy se platí pachtovné a cenou je sazba pozemkové renty, za práci se platí mzda a cenou práce je mzdová sazba, u kapitálu se platí úrok a cenou kapitálu je úroková sazba.