Rovnováha monopolistické konkurence
MK nejvíce připomíná dokonalou konkurenci a to díky shodnosti tržní ceny s průměrnými náklady. Oproti dokonalé konkurenci však není splněna podmínka, že jsou minimalizovány AC, tedy rovnovážná cena se utváří za situace, kdy AC>MC. A zároveň platí, jako v ostatních nedokonale konkurenčních tržních strukturách, že P>MC.
Základní předpoklady:
1) velký počet firem v odvětví,
2) diferencovaný produkt,
3) neexistence bariér vstupu firem do odvětví.
Monopolní konkurence představuje trh s mnoha výrobci, jejichž pohyb mezi odvětvími je zcela volný. Avšak každá firma vyrábí natolik diferencovaný produkt, že sama stanoví jeho cenu. A navíc působí řada dalších faktorů (značka, jméno firmy, reklama, tradice, zvyky spotřebitelů, aj.) To znamená, že v rámci svého produktu má monopolní postavení a monopolní sílu. Z této situace vyplývají dvě okolnosti:
1) Jelikož má firma monopol nad svou produkcí, sama stanoví cenu. Klesající poptávková křivka po produkci firmy je poměrně vysoce elastická, protože řada ostatních firem prodává blízké substituty. To, že je poptávková křivka skloněná znamená, že firma může v krátkém období realizovat monopolní zisk.
2) V dlouhém období je tento monopolní zisk stlačen na nulu v důsledku volného pohybu mezi odvětvími. Jestliže stávající firmy v odvětví dosahují monopolní zisky, přiláká to nové firmy v odvětví bude více firem a poptávka po produkci každé jednotlivé firmy klesne. To se v grafu projeví posunem individuální poptávkové křivky doleva. Nové firmy přicházejí do odvětví tak dlouho, dokud není monopolní zisk nulový. (obr. str. 128)