2. Veřejné statky
Jde o takové veřejné statky nebo služby, které nemohou být poskytnuty jedné osobě, aniž by byly poskytnuty bezplatně i jiným osobám současně, nebo následně.Opět dochází k selhání trhu, neboť zde neexistuje vztah mezi tím, kolik do zaplatil a kolik spotřeboatl.
Např.: obrana země (100%), školství (určitě částečně, je to vhodné z ek.hlediska)
3. Nedostatečná konkurence (monopoly, kartely)
Cena dává falešnou informaci, jestliže tržní struktura není dostatečně konkurenční (hl. monopol, oligopol).
Od externalit se negativum nedost.konkurence liší tím, že cena je zde vyšší než náklady příležitosti
V některých případech dochází na trhu k omezení nebo dokonce zániku konkurence. Je tomu tehdy, jestliže jedna firma je jediným prodávajícím daného produktu v ekonomice nebo v určité oblasti – monopol. Firma snižuje velikost své produkce a prodává tak výrobek za vyšší cenu.
Stejná situace nastane, jestliže v odvětví sice působí několik firem, ale tyto firmy se dohodnout, že si nebudou vzájemně konkurovat – kartel.
Např.: zdroj pitné vody v případě monopolu – fy nasadí vysoké ceny za vodu. Řešení státem:
– koupit vodárnu do st.vlastnictví
– regulovat cenu vody zákonným ustanovením maximální ceny
– vytvořit konkurenční trh – postavit druhou vodovodní síť