Cenový efekt
Cenový efekt = změna spotřebovávaného množství daného produktu, která byla zapříčiněna změnou ceny tohoto podniku za jinak neměnných okolností. (změna ceny ovlivnila mou spotřebu)
a) Důchodový efekt = změna poptávaného množství vyvolanou změnou spotřebitelova reálného důchodu
(změna důchodu ovlivnila mou poptávku po zboží)
Nominální důchod = je množství peněz, které může spotřebitel utratit (za daný nom.důchod si při daných cenách koupím určité množství výrobků, avšak když dojde ke snížení ceny, můžu si těchto výrobků koupit více, anebo koupím stejné množství, ale použiji na něj menší část svého nom.důchodu, tzn. že se zvýšila kupní síla mého nom.důchodu = zvýšil se můj reálný důchod)
Reálný důchod = je kupní síla nominálního důchodu (pokles ceny, ceteris paribus, pociťuje spotřebitel jako zvýšení svého reálného důchodu)
– snížení ceny normálního zboží dojde ke zvýšení reálného důchodu a spotřeby tohoto zboží a naopak
– snížení ceny inferiorního zboží dojde ke zvýšení reálného důchodu a klesání spotřeby a naopak, avšak poptávka po zboží poroste i když zčásti tento růst bude umazán důchodovým efektem, který působí v opačném směru