Edward. H. CHAMBERLIN (další grafy)
– zkoumal chování skupiny firem (které prodávají podobný statek). Velká skupina – monopolistická konkurence, malá – oligopol.
– za hlavní příčinu nedokonalostí považoval diferenciaci produktu (doprovázenou reklamou). Zavedl tedy kromě výrobních ještě prodejní náklady (např.na reklamu), jejichž zvýšení vede ke zvýšení poptávky po zboží firmy.
10. Institucionalismus (90. léta 19. stol.)
– je reakcí na nezpůsobilost neoklasické ekonomie
– vysoce abstraktní, statický
– důraz na popisnou metodu, ekonomie nemá vyvozovat hodnotící soudy, kritika KPE, marginalismu a historické školy
– dvě základní podoby – americký institucionalismus (značná různorodost, chybí kvantifikovatelné a testovatelné hypotézy) a nová institucionální ekonomie (usiluje o doplnění neoklasické ekonomie o instituce a vlastnická práva)
sociálně psychologické pojetí institucí (Veblen) – instituce jsou souhrnem zvykového myšlení a konvenčního chování
právní pojetí institucí (Commons) – instituce jsou právně uznané zvyky, vtělené do právních norem