Firmy v ekonomice
Firmy v ekonomice jsou vystaveny dvěma typům poptávkových šoků: relativním a agregátním. Relativní se
vztahují k jednotlivým odvětvovým trhům [část b) obr. 13.5]. Tyto relativní šoky se křížem přes trh vynulují –
některé trhy mají menší poptávku než průměrnou, jiné naopak větší. Při agregátních šocích [část c) obr. 13.5]
roste poptávané množství při dané ceně na každém odvětvovém trhu. Agregátní šok je způsoben nejčastěji
neočekávaným růstem peněžní nabídky.
Máme tedy firmu, který očekává cenovou hladinu na úrovni Pt
e a zná cenu svého výrobku pit a na základě
toho odhaduje svoji relativní cenu. Předpokládejme, že se mu tato relativní cena jeví jako dosti vysoká. Firma se
proto musí rozhodnout, zda je to kvůli růstu poptávky na jeho trhu (což zvyšuje jen pi a tím pádem i pi/P) nebo
na všech trzích (což je růst agregátní poptávky, který zvyšuje pi i P, relativní cena pi/P zůstává stejná). Jestliže
platí druhá možnost, pak roste jen cenová hladina a výrobce nemá zájem zvyšovat svoji výrobu. Jestliže ale platí
první možnost, pak se výrobci vyplatí reagovat na zvýšenou cenu růstem nabízeného množství svých výrobků.