Metoda na základě srovnání
– jde odhad ceny podniku za kterou by bylo možné podnik prodat
– oceňování touto metodou lze podnik rozdělit na:
ý podnik s obchodovatelnými akciemi
– v tomto případě se pouze sečtou všechny akcie
– tržní hodnota z hlediska akcií bývá nižší než je faktická tržní hodnota
– k této ceně se tedy přičte určitá „prémie“
– prémie vychází z možnosti kontrolovat podnik (čím větší balík akcií, tím větší prémie a možnost ovlivňování podniku)
ý podnik s neobchodovatelnými akciemi nebo jiný druh podniku
– v tomto případě se oceňuje pomocí aktuálních cen srovnatelných podniků
– lze srovnávat pouze podniky, které jsou si podobny svým zaměřením, rozsahem, odbytem,…
– k tomuto srovnání se používají multiplikátory jde o poměr mezi kupní cenou srovnatelných podniků a jejich ročním ziskem
– obecně se vždy pracuje s průměrnými čísly (každý podnik má jiné výsledky)
– multiplikátor na bázi zisku určuje kolikrát musí kupující v ceně zaplatit vykazující zisk
– např. má-li podnik multiplikátor 4 a má podnik roční zisk 100 000,-, jeho prodejní cena bude 400 000,-
– lze použít i jiné multiplikátory (např. na základě obratu,…)