ZÁKLADY MIKROEKONOMIE
I. TRH VÝROBKŮ A SLUŽEB
4. TEORIE POPTÁVKY
Teorie chování spotřebitele nám dává odpověď proč spotřebitelé při dané ceně poptávají určité množství
Teorie mezního užitku se zabývá otázkami jaké množství daného produktu bude spotřebovávat spotřebitel při daných cenách.
UŽITEK = je uspokojování dosahované spotřebou statků a služeb, je cílem spotřebitele
– užitek můžu dosáhnout mnoha způsoby a já jako spotřebitel si musím mezi nimi zvolit (např.: v restauraci volím z jídelního lístku, …)
– užitek měříme užitnými jednotkami (není ani podstatné v jakých jednotkách budeme užitek měřit, důležité je rozlišovat mezi celkovým a mezním užitkem)
– je: TU – celkový užitek, MU – mezní užitek
Jelikož statky a služby jsou vzácné, spotřebitel je vždy ve své spotřebě nějak omezen. Omezení spotřebitele:
– fyzické (nemůžu sníst k obědu celou kachnu)
– časové (nemůžu být současně v práci, ale i na dovolené)
– důchodové (mám-li 15 Kč nemůžu si koupit kuře, ale jen párek v rohlíku)