1. Uvedení výrobku
– po uvedení výrobku na trh je poptávka nízká
– v této fázi se provádějí rozsáhlé reklamní a stimulační aktivity (zvyšují u zákazníků uvědomění o výrobku a přesvědčují o koupi), náklady na reklamu a distribuci jsou velice vysoké, míra zisku (ztráty) je velmi nízká
– malé % kupujících, kteří mají zájem o tento výrobek, se nazývá inovátoři (hledají změnu)
– chceme-li proniknout na trh, stanovíme např. nižší počáteční cenu
2. Fáze růstu
– informovanost zákazníků o výrobku je podstatně nižší, neboť je výrobek distribuován do více oblastí, prodej stoupá
– výrobek si kupují kromě předešlých i počáteční osvojitelé
– prodej roste, výrobní náklady klesají a podnik začíná dosahovat zisku = lákání konkurence, tím podnik dále zvyšuje kvalitu výrobku o různá zlepšení apod.
3. Zralost výrobku
– poptávka po výrobku je v této fázi nejvyšší, prodej však po dosažení vrcholu začíná postupně klesat
– náklady jsou na nejnižší úrovni, zisk dosahuje nejvyšší hodnoty, konkurence je na trhu nejsilnější (můžeme snížit cenu)
– zákazníky mající zájem o výrobek nazýváme počáteční většina (přijímají nové výrobky dříve než prům. spotřebitel)
– ve 2. Části zralosti výrobek kupuji tzv. pozdní většina (nakupuje obezřetně)