134. Vysvětlete základní funkci nákupu a jeho úkoly.
Základní funkcí nákupu je efektivně zabezpečovat předpokládaný průběh základních, pomocných a obslužných výrobních i nevýrobních procesů materiálem, polotovary a nakupovanými výrobky v potřebném množství, sortimentu, struktuře sortimentu, jakosti, ve správný čas, na správném místě, s co možná nejnižšími náklady a při co možná nejmenší vázanosti kapitálu v zásobách. Nákup má následující úkoly: strategické řízení nákupu, operativní řízení nákupu, materiálový tok, likvidace materiálů.
135. Vysvětlete v čem spočívá strategické řízení nákupu.
Strategické řízení nákupu: 1. účast na tvorbě nákupní strategie podniku ve fázi vývoje, technické přípravy nových zdokonalených výrobků a technologie výroby, 2. dlouhodobý průzkum a prognózování materiálových potřeb a zdrojů (vyjadřuje materiálové potřeby a vyhodnocuje informace o zdrojových možnostech na domácím a zahraničním trhu a podmínkách jejich získání), 3. dlouhodobá strategie nákupních a obchodních vztahů (volba dodavatelů, a vytváření oboustranně optimálních vztahů s dodavateli v souladu s platnou legislativou, volbu dodávkových cest, rozhodování o podmínkách dodávek a způsobu jejich materiálně technického a právního zabezpečení), 4. strategické řízení zásob (dlouhodobé usměrňování jejich rozsahu a rozmístění při minimálních nákladech a při optimální vázanosti kapitálu v zásobách),