145. Vysvětlete význam a základní problémy hodnocení spolupracovníků a jeho důsledky.
Účel hodnocení: 1. znát a racionálně využívat profesní kvalifikaci spolupracovníků, 2. vhodně rozvíjet prac. kariéru spoluprac., 3. přispět ke spravedlivému odměň., 4. kval. posouzení nezb. zvyš. kvalifikace, 5. motivovat spoluprac., 6. kvalifik. posoudit reálnost zvládnutí některých úkolů uvaž. spolupracovníky, 7. změna prac. zařazení, 8. ukončení prac. poměru. Je důležité určit kritéria hodnoc. – kritéria členíme: 1. hodnoc. plnění prac. úkolů – kvalita a kvantita, 2. chování v průběhu prac. procesu i mimo něj – prac. chování (úroveň prac. aktivity, obětavost, iniciativa), soc. chování (jednání s lidmi, vztahy ke spoluprac.), 3. osobní a charakter. Rysy (čestnost, svědom., poctivost, způsob vystup.), 4. perspektivnost pro podnik (hledisko věku, nahraditelnost). Systém hodnoc. může být pravid., nebo může být spojen s potřebou řešit otázky prof. a kvalifik. zajištění urč. prací, funkcí.
146. Vysvětlete význam zvyšování kvalifikace a rekvalifikace pracovníků a jejich formy.
Význam: pracovníci všech kategorií se postupně dostávají do situace, kdy je účelné inovovat vlastní znalosti, dovednosti, návyky. Zvyšování kvalifikace a rekvalifikace pracovníků je nezbytný proces, neboť probíhají stálé změny jednotlivých oblastí podnikového reprodukčního procesu. Různé formy zvyšování kvalifikace jsou diferencovány podle profesní orientace.