3. Systém srážek a slev v cenové politice podniku
– projev “uznání” dalšímu článku distribuce za splnění určitých podmínek nebo provedení určité činnosti, jejichž hodnota má být ekvivalentní celkové částce snížení
• obchodní srážky (rabaty) – úhrada činností, výše je ovlivněna způsobem distribuce (počet článků), druhem zboží, srážkové % počítáme z výsledné předchozí částky (př. 30 a 8%)
• sezónní srážky – obchodníkům, kteří objednali zboží v mrtvé sezóně nebo mimo sezónu nepřerušení výr. procesu a využití kapacity fy
• slevy na propagaci – obstarává obvykle maloobchod ve svých prodejních prostorách, výše podle toho, zda výrobce sám provádí propagaci
• srážky na množství (množstevní rabat) – výrobce nebo prostředníci vždy dalšímu článku distribučního procesu (př. velkoprodejny – nákup v rodinném balení), hlavně u výrobků rychle podléhajícím zkáze a které jdou na odbyt pomaleji
– srážka při nákupu určitého množství najednou – čím víc, tím větší srážka
– srážka podle výše celkového objemu nákupu za určité období bez ohledu na množství, které bylo
nakoupeno najednou