7. Poptávka na trhu s výrobky a podnikové rozhodování.
7. Poptávka na trhu s výrobky a podnikové rozhodování. Rozhodování podniku na trhu výrobních faktorů. Podnik a jeho chování v různých tržních strukturách. Cenová politika podniku.
Poptávka na trhu s výrobky a podnikové rozhodování
Poptávka na trhu s výrobky
Na trhu výrobků a služeb vstupují dva základní subjekty – výrobci (firmy) a spotřebitelé (domácnosti).
Racionálně jednající spotřebitel tedy poměřuje dvě veličiny – uspokojení potřeb, které statek přinese a náklady (peněžní výdaje), které na tento statek vynaložil.
K vyřešení tohoto problému ekonomická teorie používá kategorii užitek (Utility), tedy subjektivní pocit uspokojení plynoucí ze spotřeby jednotlivých statků.
Celkový užitek (Total Utility – TU) vyjadřuje celkovou úroveň uspokojení určité potřeby.
Z celkového užitku odvodíme mezní užitek (Marginal Utlity – MU). Mezní užitek vyjadřuje, o kolik vzroste celkový užitek, jestliže se množství spotřebovaného zboží zvýší o jednotku.