e) diskriminační stanovení ceny –
e) diskriminační stanovení ceny – cena se přizpůsobuje různým segmentům (např. v dopravě – důchodci a studenti platí nižší jízdné)
f) propagační slevy – srážka při platbě (při dřívějším zaplacení faktury), kvantitativní srážka (skonto, rabat), sezónní srážky, funkční srážky (pro distribuční články přebírající určitá rizika na sebe), bonusy, prodej na protiúčet …
Metody stanovení ceny
1. nákladově orientovaná metoda
• podnik stanoví průměrnou míru zisku, tzv. přirážku a přičte ji k nákladům
• metoda zaručuje firmě určitou míru zisku
• umožňuje podniku získat výhody ze struktury svých nákladů a budovat svou sílu, jeli-kož nižší fixní náklady/ks umožňují nižší cenu
• neodráží reálnou situaci existující na trhu (sezónnost), tedy skutečnost, jakou částku jsou zákazníci skutečně ochotni za výrobek na trhu v daném okamžiku zaplatit
cena = VN + FN + přirážka