Konkurence
Konkurence
• souběžná snaha účastníků trhu dosáhnout ohledně určitého produktu výhodu oproti ostat-ním výrobcům, kteří vyrábějí tentýž produkt nebo produkt uspokojující stejnou potřebu
• hovoříme o ni jako o struktuře trhu
2 situace:
a) trh ideální s tzv. dokonalou konkurencí, který nemá indiferentní znaky (tzn. nemá rozli-šení ani v ceně), všichni prodávající mají rovné postavení vůči ostatním
– takovýto trh je fikcí, v reálné ekonomice se však podobá trhu se zemědělskými pro-dukty
– jediné, co umožní účastníkovi trhu vyšší zisky oproti jiným je snížení výrobních ná-kladů
b) výsadní postavení na trhu je nedokonalou konkurencí, takovýto trh je deformovaný
– monopol (povolení od státu jako jediný prodávat určité zboží)
– absolutní monopol (tento výrobce zná recept na výrobu určitého výrobku)
– monopsony (výsadní postavení na straně poptávky)
– oligopol (na straně nabídky existují dva nebo pouze několik málo velkých subjektů s dominantním postavením)
• monopolistická konkurence je nejčastější podoba trhu mezi dokonalou konkurencí a úpl-ným monopolem, tj. na trhu existují firmy s dominantním postavením, působí zde i řada malých konkurenčních firem