– povaha krize
– strategická krize – chybná rozhodnutí při zakládání firmy (špatné umístnění firmy, příliš úzký nebo široký sortiment výroby, nadměrné výrobní kapacity, nedostatečná kontrola, nefunkční IS)
– vyvolaná hospodářskými výsledky – nízká konkurenceschopnost výrobků, vysoké ceny, vysoké personální náklady, chyby ve financování, vysoké režijní náklady
– krize likvidity – dlouhodobé porušování pravidel finanční rovnováhy, nedostatečná práce s rezervami, příliš rozsáhlé investice přesahující možnosti firmy, nízká úroveň péče o řízení pohledávek a zásob
– vývojové stádium krize
– počínající stádium (stádium ohrožení)
– firma stojí před nějakou formou zániku
– bezprostředně hrozící bankrot (konkurz nebo likvidace)
– turnaround – obrat firmy od úpadku k prosperitě (jedná se o akutní formu krizového managementu)
sanační strategie
– krátkodobý sanační program – několik měsíců, rychlá obnova narušené stability, radikální zásah hlavně do oblasti financování
– střednědobý sanační program – 1 rok, restrukturalizace zaměřená k předmětu podnikání a do bolasti financování (popř. organizační uspořádání)
– dlouhodobý sanační program – smyslem je předcházet krizím pomocí dlouhodobé strategie podniku