selektivní prodej –
selektivní prodej – distribuce výrobku prostřednictvím maloobchod-ních jednotek (splňuje image, umístění prodejny, zaměření na určitý segment)
(zboží náročnější na prodej, žádá zaškolené prodavače, určité prostředí, kupující je ochoten prodejnu vyhledat, př. Knihy)
výhradní prodej – existence distribučních mezičlánků s výhradním právem prodeje výrobků na určitém uzemí (výrobky s mimořádným postavením na trhu, značkové, drahé výrobky, zákazník je ochoten za zbožím cestovat i na delší vzdálenost, např. automobily)
Organizace prodejních cest
= dochází k utváření nových distribučních systémů
– tradiční distribuční systém se skládá ze samostatných nezávislých subjektů (velkoobchod, maloobchod, agent aj.)
1. Vertikální marketingový systém se skládá z výrobců, velkoobchodu a maloobchodu; články fungují jako jednotný systém a jsou centrálně řízeny (tzn. Že jednotliví členové systému ztrácejí svou plnou nezávislost); tento systém existuje ve 3 hlavních typech:
a) kooperativní – organizace prodejní cesty, ve které jsou všechny články součástí jedné společnosti; řízení je velmi účinné, finančně náročné
b) administrativní – je velmi podobný tradičním distribučním systémům, jeho členové jsou nezávislými subjekty
c) smluvní – tvořené nezávislými subjekty na základě hospodářské smlouvy; v praxi existují 3. hl typy smluvních mark. systémů: