Tamariho model –
Tamariho model – využívá bodové hodnocení úrovně jednotlivých ukazatelů a bonitu podniku stanovuje na základě celkového součtu bodů. Hodnotí i postavení podniku v rámci příslušného oboru podnikání.
Argentiho model –celkový počet bodů přidělených podniku je odvozen od subjektivního hodnocení.Celkový možný počet bodů je 100, (odděleně je hodnocena oblast managementu a účetnictví, oblast chyb ve finančním hospodaření a oblast související s trhem. Body vyjadřují negativní hodnocení, neboť jsou vyjádřením nedostatků.
Bankrotní modely – vycházejí z toho, že finanční problémy je možno rozeznat podle určitých příznaků před tím, než se skutečné problémy plně projeví. Modely jsou dvojího druhu:
jednorozměrné – snaží se najít jednoduchou charakteristiku, která by dokázala rozlišit podniky, které se v určité době dostanou do finančních problémů (Beaver). Ukazatele: ROE, zadluženost (CZ/CA), běžná likvidita (OA/KZ), podíl pracovního kapitálu z celkových aktiv (p.k./CA), cash flow/cizí zdroje. Důvodem bývá platební neschopnost nebo předlužení podniku.
vícerozměrné – konstruovány na bázi několika vybraných poměrových ukazatelů, kterým jsou přiřazeny určité váhy. Výsledek je sumarizován do jednoho čísla. Altmanův Z-score model.