EVIDENCE A HODNOCENÍ ODBYTU:
– průběh odbytové činnosti je nutno kontrolovat, neboť podnikatel musí přehled
o vývoji objemu prodeje, o N spojených s odbytem a o zásobách výrobků
– musí mít přehled o požadavcích odběratelů a jejich uspokojování
– evidence odbytové činnosti je podkladem pro kontrolu odbytových činností
a základem pro usměrňování v budoucnu
– evidence je vedena:
– na prvotních záznamech, které provázejí hmotný pohyb výrobků (odváděcí
výkazy, expediční příkazy, dodací listy, přepravní doklady, faktury,
protokoly o vadách, reklamace)
– na skladních kartách výrobků, popř.nosičích dat pro zpracování VYT
– v účetnictví HS odbytu jsou N a V spojené s odbytem a marketingem
ETIKA PODNIKÁNÍ:
– obchodní zákoník upravuje neetické chování -> zneužití účasti v hosp.soutěži
1) nekalá soutěž
a) klamavá reklama – reklama nesmí očerňovat konkurenci
– musíme srovnávat objektivně
– od r. 2000 není zakázána srovnávací reklama
b) klamavé označování výrobků a služeb
c) klamavé informace o výrobku (např. nepravdivé složení výrobku)
d) porušení obchodního tajemství (např. prozrazení licence)
e) podplácení
– pokud konkurence provádí nekalou soutěž, obrátit se můžeme na úřad pro hospodářskou soutěž a předmětově příslušný úřad