Konkurence, hospodářská soutěž
Při obchodování na trhu může teoreticky nastat několik situací
1. všichni, kdo nabízejí své zboží na trhu mají rovné podmínky přístupu na trh – tzn., že:
– žádný z výrobců nemá výsadní postavení vůči ostatním
– všichni kupující mají na trh stejný přístup, nerozlišují značky a nejsou přetahování reklamou, soutěžemi,…
– jediným kritériem při koupi je cena
Jde o tzv. dokonalou konkurenci – v praxi ji nenajdeme.
2. ti, kteří mohou teoreticky prodávat své zboží nemají rovné podmínky přístupu na trh – jde o tzv. nedokonalou konkurenci – nacházíme v reálném životě
Podle míry konkurence rozlišujeme:
a) monopol
– situace, kdy na trhu existuje jediný dodavatel daného produktu. M. může být:
1. administrativní – tento monopol existuje z rozhodnutí státu. Dodavatel jako jediný získal od státu povolení daný produkt
prodávat.