2. metoda dle vnímání hodnoty zákazníkem
• relativně novější způsob určení ceny výrobků vycházející z marketingové koncepce podniku
• zahrnuje ocenění výrobku nebo služby z pohledu zákazníka nevychází z nákladů
postup:
– marketingová koncepce podniku
– odhad odbytu a kapacita, očekávaná výše nákladů na kus
– výpočet dostatečného zisku
– vývoj výrobku
• vnímání zákazníkem znamená i cenu, která je vyšší než konkurenční zákazník musí být přesvědčen, že i přes vyšší cenu mu je poskytována nějaká sleva (delší trvanlivost, spolehlivost)
3. metoda orientovaná na poptávku
• vychází z cenové elasticity poptávky, jejímž cílem je maximalizace zisku
• dle zákona klesající poptávky se cena mění v opačném směru platí, že jestliže cena vzroste, poptávka klesne
• cenová elasticita poptávky je míra závislosti změny poptávaného množství na změně ceny závisející na řadě faktorů (značka, obtížné porovnání, vliv užitku, skladovatel-nost, struktura výdajů, vliv zhodnocení investice …)
cenová elasticita poptávky = % změny poptávaného množství / % změny ceny zboží