4. SWOT analýza , 5. Popis a hodnocení rizik
4. SWOT analýza
Silné stránky:
– možnost využití vlastních nemovitostí k podnikání,
– vyučen v oboru (zedník),
– zkušenosti ze zaměstnání – pracoval jako zedník v soukromé stavební firmě,
– možnost nákupu stavebního materiálu za nižší ceny a výběr z většího sortimentu zboží v sousedním Polsku,
– bydliště v blízkosti rekreační oblasti Beskyd,
– nízké náklady v počáteční fázi rozvoje podnikání (v dnešní době lze bez problémů zapůjčit stavební stroje a zařízení potřebné při realizaci stavby),
– možnost uplatnit politiku nižších cen, než jsou ceny konkurence.
Slabé stránky:
– problémy se získáním kapitálu v počátečním stádiu rozvoje firmy – získání úvěru,
– silná konkurence ze strany velkých firem v daném předmětu podnikání,
– nezájem státního sektoru o služby malých stavebních firem,
– nedostatečný přístup k informacím v daném odvětví.
5. Popis a hodnocení rizik
a) Analýza okolí a odhad vývoje odvětví – rekonstrukce a opravy rodinných domků a rekreač-ních objektů. Malý zájem ze strany velkých stavebních firem. Značný zájem ze strany malých firem.
Koeficient rizika 0,2 (nebezpečné).
b) Určování trhu, hledání nových technologií výstavby – výstavba rodinných domků použitím technologie Rakouské firmy VELOX. Jedná se o stavebnicový systém skrytého bednění. Výhodou je zkrácení doby výstavby a podstatně menší nároky na dopravu a sladování stavebního materiálu. Lepší izolační a tepelné vlastnosti. A v důsledku i nižší cena zakázky.
Koeficient rizika 0,8 (malé riziko).
c) Utváření trhu, cesty prodeje, cena, reklama – podnikatel využil zkušeností ze zaměstnání v soukromé stavební firmě ( 12 let praxe) při hledání zákazníka. Nabídnul své služby formou inzerce a i osobně nejbližšímu okolí. Prezentoval své služby prostřednictvím nabídkových katalogů. Tyto umístil na frekventovaných místech. Upozornil na výhody, které nová technologie skýtá oproti klasické výstavbě hlavně v cenové oblasti.
Koeficient rizika 0,5 (vysoké riziko).