STIMULOVÁNÍ PRODEJE = PROMOTION
– podstatou je ovlivňování prodeje
– cílem je prodat maximum
– stimulováním prodeje se zabývá tzv. propagace
PROPAGACE – nástroje propagace
– reklama
– publicita
– podpora prodeje
– osobní prodej
I.) REKLAMA
– cílem je upoutat pozornost zákazníka, vzbudit zájem o výrobek, přesvědčit ho o užitnosti, přimět ho ke koupi
– prostředky reklamy: televize, rádio, bilboardy, plakáty, letáky, nabídkové katalogy, rozdávání vzorků
– náklady na reklamu bývají velké, volba reklamní formy závisí na: našich finančních prostředcích, charakteru výrobku
– účinnost reklamy je dána porovnáním dosaženého výsledku s vloženými prostředky
– zásady: měla by být pravdivá
měla by být působivá a věcná (zvýraznění loga a značky, opakování jádra zprávy)
měla by být efektivní (s efektivností souvisí optimální délka reklamy, čas reklamy
předmět reklamy:
1) reklama firmy: snažíme se, aby se firma dostala do podvědomí zákazníka, je vhodné ji doplnit reklamou výrobku. Pokud se podaří zaujmout, můžeme počítat s prodejností dalších výrobků)
2) reklama výrobku nebo služby: musí být prováděna u výrobku s novými užitnými vlastnostmi a novými technickými parametry
3) reklama smíšená: kombinace reklamy výrobku & firmy
II.) PUBLICITA
– představuje hodnocení nezávislých osob na rozdíl od reklamy je důvěryhodnější, neboť subjekt na který publicita působí ví, že nejde o informace placené výrobcem
– realizuje se v hromadných sdělovacích prostředcích, patří sem i sponzorská činnost
III.) PODPORA PRODEJE
– rozdíl mezi reklamou a podporou prodeje je v tom, že reklama přesvědčuje o důvodu koupě, podpora nabízí konkrétní motivy koupě
– kupóny
– bonusy
– odměny
– soutěže o ceny
– vyzkoušení zboží
– cenové zvýhodnění, slevy
IV.) OSOBNÍ PRODEJ
– je vysoce účinný a vysoce nákladný