7. Nabídka firmy v podmínkách dokonalé konkurence. Definice dokonalé konkurence. Odvození nabídkové křivky firmy. Reakce firmy na změnu tržní ceny.
Definice dokonalé konkurence:
– na straně nabídky je velké množství subjekt., z nichž každý zaujímá zanedbatelný podíl nabídky.
– cena je vůči firmě objektivní (lhostejno jak se utvářela) a její výše se nemění s množstvím produkce realizovanou firmou na trhu (tedy poptávka po produkci firmy je pružná-tedy jakýkoliv rozsah produkce prodá za tutéž cenu)
– výrobek je dokonalý substitut
– neexistuje bariera pro vstup od odvětví
– Růst cel. příjmů je doprovázen rovností MR a AR a které se rovnají P.
– MR=AR je důležitou vlastností DOKO trhu.
Odvození nabídkové křivky:
Na dokonale konkurenčním trhu bude firma volit takový rozsah výstupu, při kterém dojde k vyrovnání mezních nákladů a mezního příjmu (ceny). Tento bod označujeme jako bod vyrovnání. těsný vztah mezi křivkou mezních nákladů a nabídkovou křivkou firmy:
Pro dokonale konkurenční firmu je rostoucí křivka mezních nákladů MC ilustrací nabídkové křivky firmy.
Celkové náklady se skládají z variabilní a fixní složky. Fixní náklady firma platí bez ohledu na rozsah výroby. Variabilní náklady představují v rozhodovacím procesu firmy významnou hranici. Pokud cena na trhu klesla a firma musí omezovat rozsah produkce, přičemž celkový příjem klesl pod úroveň variabilních nákladů, pak bude firma minimalizovat své ztráty ukončením činnosti.