Minimalizace nákladů:
Jestliže se náklad firmy na jednotku produkce s rozšiřováním výroby zvyšují, může při dané technice výrobce vyrábět pouze za vyšší cenu. Rozšíření výroby vstupem dodatečných výrobců předpokládá, že bude možno prodávat za cenu vyšší.
Mezi faktory ovlivňující nabídku je nutno zařadit:
cena výrobku – kritérium, podle kterého výrobce poměřuje a hodnotí své náklady na výrobu
průměrné náklady na výrobu – výše nákladů je závislá na úrovni techniky a na cenách vstupů
ceny výrobních substitutů – statky, které mohou být výrobcem snadno vzájemně zaměněny, tzn. může výrobu jednoho nahradit výrobou druhého statku.
Organizace trhu (tržní struktura)
jiné vlivy – státní hospodářská politika v oblasti zahraničního obchodu, živelné pohromy a rozmary počasí, atd.
Firmy volí takové kombinace vstupů, aby minimalizovali výrobní náklady. Pravidlo nejmenších nákladů: MPK / PK = MPL / PL
Rovnováha firmy:
Snahou firmy je maximalizovat zisk, ale při tom platí, že každá další jednotka produkce má vyšší mezní náklad a přitom mezní příjem z každé další jednotky zůstává stejný. Dokud platí že MR je větší než MC, může firma zvyšováním rozsahu produkce vylepšovat vztah mezi celkovými náklady a příjmem – každá další jednotka přináší přebytek příjmu nad náklady spojenými s výrobou. Bod E je bodem rovnováhy firmy. Při rozsahu produkce qe dosahuje firma rovnost MR=MC.(vyšší produkce než qe není přijatelná-vyšší náklady než je příjem) Pod tímto pojmem rozumíme bod, kdy firma maximalizuje svůj zisk.