7. Rovnováha firmy na dokonale konkurenčním trhu
Objasněte, v čem spočívá a v čem je ekonomický význam informační funkce ceny?
Cena podává informace kupujícím i prodávajícím. Cena se stává zprostředkovatelem přenosu informací o potřebách, zálibách, zvyklostech spotřebitelů, o výrobních možnostech, disponibilních zdrojích aj. Šíření informací prostřednictvím cenového systému je v mnoha směrech efektivní. Především, informace šířené cenou jsou důležité pro tržní subjekty. Cena se „nepropůjčuje“ bezvýznamným informacím, nevzniká nebezpečí zahlcení informacemi. Cenovou informaci přebírá pouze ten, kdo ji potřebuje. Cena dává podklad pro alokaci zdrojů. V podmínkách nedokonalé konkurence je intenzita cenové informace oslabována (státní regulace cen, monopolní snahy o cenovou stabilizaci, limity a kvóty výroby atd.).
Vysvětlete, co vyjadřují jednotlivé funkce tržní ceny a jak spolu funkce souvisí.
Cena je uzlovým bodem tržního systému a jeho mechanismu, neboť je v zásadě jedinou informací, kterou tržní prostředí poskytuje. Podle jejího vývoje ovlivňujícího poměřování užitku s obětí, se subjekty rozhodují. Cenu můžeme chápat jako propojení současnosti s minulostí, ale také s budoucností. Roli hraje očekávání, pod jehož vlivem se tvoří reálná tržní situace. Očekávání se projevují i v současné ceně, protože očekávání ovlivňují současné chování tržního subjektu. Ceně je zapotřebí věnovat pozornost a zkoumat její postavení v tržním systému. Základem je pochopení funkcí, které cena plní.