137. Jak budete postupovat, jestliže máte z několika možných dodavatelů určit optimálního dodavatele vámi zvoleného výrobku?
Dlouhodobá strategie nákupních a obchodních vztahů zahrnuje volbu dodavatelů a systematické vytváření oboustranně optimálních vztahů s dodavateli v souladu s platnou legislativou, volbu dodávkových cest, rozhodování o podmínkách dodávek a způsobu jejich materiálně technického a právního zabezpečení. Předpokladem optimální volby dodavatele jsou informace z průzkumu trhu schopnost dodavatele po kvantitativní a kvalitativní stránce, ekonomické podmínky dodávek (cena, sleva, přirážky, platební podmínky), ekologické, právní podmínky dodávek, pohotovost, vstřícnost, pružnost, spolehlivost při plnění dodávek, posouzení perspektivnosti vztahů a jejich reálné zhodnocení. Komunikace s dodavateli – optimální řešení vztahů vzájemně výhodné spolupráce a kooperace jako stěžejním partnerem nákupu, který ovlivňuje jak náklady výroby, tak jakost a tím i prodejnost výrobku.
138. Co zahrnuje operativní řízení nákupu?
plánování nákupu,
řízení zásob,
příprava a vybavení objednávek včetně podmínek o dodávkách,
evidence objednávek a komunikace s dodavatelem a záznamy o jejich plnění,
předběžné sledování objednávek, komunikace v případě ohrožení plnění nebo při změnách,