AC je tečnou poptávky, situace je …
AC je tečnou poptávky, situace je Pareto neefektivní – p MC
Existuje nadměrná výrobní kapacita – nechá se škála S a plýtvání zdroji nebo omezení S a efektivní využití zdrojů … záleží na vyspělosti ekonomiky
Chování podniku v různých formách oligopolního prostředí
Oligopol – konečný počet firem, mají vliv na cenu
Duopol – forma oligopolu pro 2 firmy v odvětví, vyrábějí identický produkt
modely:
• Stackelbergův model množstevního vůdcovství – jedna z firem je vůdcem, který stanovuje objem své produkce, ostatní firmy ji následují, vůdce při rozhodování zvažuje očekávané reakce následovníka, např. IBM
• Cenové vůdcovství – jedna firma stanoví cenu za svůj produkt, druhá firma se rozhoduje pouze o tom, kolik svého produktu za tuto cenu nabídne, vůdce opět bere v potaz očekávané chování následovníka, např. zpracovatelské rafinerie
• Cournotův model simultánního stanovení množství – každá firma volí takový objem produkce, aby při dané víře v očekávané chování druhé fy maximalizovala své zisky, v rovnovážném stavu každá firma zjistí, že její očekávání o volbě ostatních firem se potvrdila (řešením je průsečík obou křivek odezvy obou firem)