• Bertrandův model simultánního stanovení ceny –
• Bertrandův model simultánního stanovení ceny – každá firma volí cenu při určité víře ve výši cen zvolených druhou firmou, jediná rovnovážná cena je dosažena při konkurenční rovnováze (p nemůže být MC)
• Nekalá kooperace (koluze) – firmy maximalizují zisk celého odvětví
– nestabilní – každá firma je v pokušení zvýšit svůj smluvně stanovený prodej ve víře, že ostatní firmy tak neučiní a ona tak zvýší svůj zisk systém trestů za podvádění
Srovnání: – kartel – nejnižší objem produkce za nejvyšší ceny
– Bertrand = konkurence – nejvyšší objem při nejnižších cenách
– ostatní – mezi
Cenová politika podniku
Determinace cenové tvorby v závislosti na tržní struktuře
Trh určuje: co?, jak?, pro koho? vyrábět
Tržní struktuře vládnou: spotřebitelé preference
technologie hranice produkčních možností
Chování státu: efektivnost, rovnost, stabilita + protimonopolní politika (podpora konkurence, zamezit vzniku monopolu, ochrana spotřebitele)