Publicita = vztah k veřejnosti
= forma komunikace, jejímž hlavním cílem je vytváření příznivých představ (image), které na veřejnosti firma bude mít (veřejností se myslí zákazníci, partnerské podniky, investoři, akcionáři…
Nástroje publicity:
• Oddělení pro styk s veřejností (zprávy, tisk)
• Tiskový mluvčí (informuje sdělovací prostředky o situaci firmy)
• Tiskové materiály = brožury, letáčky, podnikové časopisy a noviny (cílem je informovat veřejnost o aktivitách a výrobcích podniku)
• Výroční zpráva o hospodaření
• Sponzorství (vylepšení image firmy prostřednictvím finančních příspěvků do školství, zdravotnictví, sport, kulturu …)
Podpora prodeje
= forma komunikace, která má za cíl stimulovat prodej výrobků a služeb prostřednictvím dodatečných podnětů.
Cíle podpory prodeje (krátkodobé):
– zvýšení prodeje
– stimulace zákazníka k zakoupení většího množství určitého výrobku
– stimulace zákazníka k vyzkoušení výrobku (bezplatné vzorky)
– stimulace opětného nákupu výrobků (kupóny na slevy)
– stimulace zákazníků citlivých na cenu
– snížení cykličnosti v prodeji (výprodeje za nižší ceny z důvodu vyprázdnění skladů …)