Výrobek jako nástroj marketingového mixu
(koncepce totálního výrobku, životní cyklus výrobku, BCG analýza)
Marketingový mix představuje kombinaci základních prvků marketingu.
Označujeme ho jako 4P:
1. Výrobek (produkt)
2. Cena (price)
3. Komunikace (promotion) = komunikace zákazníka o výrobku (zahrnuje reklamu, publicitu, osobní prodej a podporu prodeje)
4. Distribuce (placement) = cesty prodeje výrobku
Koncepce totálního výrobku
Výrobek je jakýkoliv hmotný statek, služba nebo myšlenky, která se stává předmětem směny na trhu a je určena k uspokojení lidské potřeby či přání. Není vnímán pouze jako předmět ke svému základnímu určení (tzv. jádro), je vytvářen řadou komponentů, které přispívají k jeho možnostem uspokojovat potřeby zákazníka.
Komplexní (totální) výrobek je souhrn všech fyzických a psychologických vlastností výrobku, jejichž prostřednictvím dochází k uspokojení potřeb zákazníků.