– průzkum může být:
1) průzkum od stolu
– pracujeme s informacemi, které jsou v podniku nebo mimo podnik mimo podnik běžně k dispozici (třídění, zpracování, vyhodnocení)
– používají se statistické metody, které umožňují sledovat minulý vývoj a na jeho základě odhalovat poměrně přesně budoucí vývoj
– lze měřit a odhalovat změny ve spotřebě, sledovat výkyvy prodeje v různých obdobích roku, tržní životnost výrobků, účinnost propagace, pracovat s cenami
2) průzkum v terénu
– zjišťujeme přímo u zákazníka
– koupíme si výrobek konkurence a porovnáváme ho, jak se chová vůči zákazníkům
– zaměřujeme se na:
a) chování zákazníka – zkoumáme proč, a dále zda nabízené výrobky vyhovují přání
a zvyklostem zákazníků
– snažíme se najít odpověď na otázky:
1. co se má prodávat
2. kde se má prodávat
3. komu se má prodávat
4. kolik, jak a kdy se má prodávat
b) chování konkurence – zjišťujeme jakými metodami konkurence pracuje, zda hodlá
rozšiřovat nebo omezovat nabídku zboží, zda pracuje na
inovaci, za jaké ceny, jaké další služby poskytuje
c) zboží – zjišťujeme užitné vlastnosti, vnější vzhled a kvalitu
– lze užít metody pozorování, dotazování, experimentování (testy)