6, NÁKUPNÍ CENTRA
vývoj nákupních center v USA – od počátku století, výstavba na předměstích, výraznější nástup po 2. světové válce v 50. letech (Seattle, Detroit, Minneapolis aj.)
 – dnes cca 40 tisíc
 – zákaznické magnety – většinou obchodní domy
 – nové mega mally (Edmonton, Bloomington) – nad 150 000 m2 – stále větší propojení obchodu, služeb, pohostinství a zábavy
  – potenciál výstavby je již malý díky velké konkurenci v této oblasti
dělení: *regional shopping center – 37-200 tisíc m2, 2 obchodní domy, až 150 specializovaných obchodů
  – pro 100 tisíc a více obyvatel – dostupnost 30 minut jízdy autem
 *community shopping center – 10-37 tisíc m2, obsluha 20-100 tisíc obyvatel, dostupnost do 20 minut jízdy autem
   – supermarket a dalších cca 20 obchodních jednotek
 *power center – 20-40 tisíc m2, zajímavá sortimentní specializace – základem je jedna mamutí prodejna
    – v centrech menších spádových obvodů
 *factory outlet center – regionální centra za městem okolo 40 tisíc m2 – diskontně zaměřené prodejny výrobních podniků
  – sezónní výprodeje, zbytky nevyprodaných sérií – slevy kolem 20 %
regionální nákupní centra v Evropě – zpoždění za USA o 10 let
  – vzory velkých nákupních center – Palais Royal (1784), pařížské obchodní domy
  – 60. léta – první etapa výstavby na zelené louce (Frankfurt, Stackholm, Kodaň, Helsinky)
  – 70. léta – výstavba v intravilánech měst, vazba na veřejnou dopravu a vysokokapacitní komunikace, vícepodlažní objekty,    nákup jako zážitek, etážová parkoviště – Regensburg, Vídeň
  – 80. a 90. léta – stálý nárůst počtu, zároveň modernizace stávajících center
řízení nákupních center – spojení tří druhů subjektů – investoři a majitelé, management centra, jednotliví nájemci
    – nájemní smlouva – předmět pronájmu a povinný sortiment, doba nájmu, nájemné, domovní řád, úkoly sdružení nájemců aj.
    – 3 složky poplatků – samotné nájemné, služby, společná reklama
    – vhodná a vyvážená sortimentní struktura
    – zainteresovanost nájemců na výsledcích celého centra – společná marketingová a propagační strategie
    – nutnost vybudování bezpečné a přátelské atmosféry





