6, NÁKUPNÍ CENTRA
vývoj nákupních center v USA – od počátku století, výstavba na předměstích, výraznější nástup po 2. světové válce v 50. letech (Seattle, Detroit, Minneapolis aj.)
– dnes cca 40 tisíc
– zákaznické magnety – většinou obchodní domy
– nové mega mally (Edmonton, Bloomington) – nad 150 000 m2 – stále větší propojení obchodu, služeb, pohostinství a zábavy
– potenciál výstavby je již malý díky velké konkurenci v této oblasti
dělení: *regional shopping center – 37-200 tisíc m2, 2 obchodní domy, až 150 specializovaných obchodů
– pro 100 tisíc a více obyvatel – dostupnost 30 minut jízdy autem
*community shopping center – 10-37 tisíc m2, obsluha 20-100 tisíc obyvatel, dostupnost do 20 minut jízdy autem
– supermarket a dalších cca 20 obchodních jednotek
*power center – 20-40 tisíc m2, zajímavá sortimentní specializace – základem je jedna mamutí prodejna
– v centrech menších spádových obvodů
*factory outlet center – regionální centra za městem okolo 40 tisíc m2 – diskontně zaměřené prodejny výrobních podniků
– sezónní výprodeje, zbytky nevyprodaných sérií – slevy kolem 20 %
regionální nákupní centra v Evropě – zpoždění za USA o 10 let
– vzory velkých nákupních center – Palais Royal (1784), pařížské obchodní domy
– 60. léta – první etapa výstavby na zelené louce (Frankfurt, Stackholm, Kodaň, Helsinky)
– 70. léta – výstavba v intravilánech měst, vazba na veřejnou dopravu a vysokokapacitní komunikace, vícepodlažní objekty, nákup jako zážitek, etážová parkoviště – Regensburg, Vídeň
– 80. a 90. léta – stálý nárůst počtu, zároveň modernizace stávajících center
řízení nákupních center – spojení tří druhů subjektů – investoři a majitelé, management centra, jednotliví nájemci
– nájemní smlouva – předmět pronájmu a povinný sortiment, doba nájmu, nájemné, domovní řád, úkoly sdružení nájemců aj.
– 3 složky poplatků – samotné nájemné, služby, společná reklama
– vhodná a vyvážená sortimentní struktura
– zainteresovanost nájemců na výsledcích celého centra – společná marketingová a propagační strategie
– nutnost vybudování bezpečné a přátelské atmosféry