5, OBCHODNÍ STRUKTURY NA ČESKÉM TRHU
po roce 1990 – snaha o rozbití státního monopolu na obchod, představy o vstupu západního kapitálu ve formě joint ventures
– vstup nových podnikatelských subjektů do ekonomiky, privatizace státního majetku, vydávání statisíců ŽL, restituce majetku
malá privatizace – cca 10 000 provozoven obchodu, cca 2 000 pohostinských provozoven
velká privatizace – od roku 1991, týkala se cca 5 000 obchodních firem (většinou větších)
transformace družstev – podle nového obchodního zákoníku
– před rokem 1990 cca 20 % MO prodeje
– redukce činností, racionalizace, nové podnikatelské aktivity
obchodní struktury po privatizaci:
*maloobchodní prodej – vzrůst běžných cen o 150 %, pokles ve srovnatelných cenách na 83 %
– na jednoho obyvatele připadá obrat asi 50 000 Kč – 30-40 % vyspělých států
– podíl nestátních podniků 95 %
*počet obchodních jednotek – klesá, ale podíl obyvatel na obchodní jednotku je nesrovnatelný s vyspělými zeměmi
*prodejní plocha – vyspělé země cca 1 000 m2 na tisíc obyvatel, v Česku cca 500 m2
*počet obchodních subjektů – celkem necelých 500 tisíc obchodních firem, z toho cca 400 tisíc fyzických osob
– počátek koncentrace, ale ta je v porovnání se západními zeměmi stále nízká
výsledky privatizace – nárůst podnikavosti a soukromé iniciativy, atomizace obchodu spojená s nedostatkem kapitálu, vznik prodejen s novým sortimentem, rozmach ambulantního prodeje, nárůst počtu pracovníků v obchodě
vývojové tendence v obchodě:
*nové spotřební zvyklosti – snížení spotřeby potravin, růst úlohy ekologických faktorů, růst diferenciace v kvalitě nakupovaného zboží
*růst MO prodeje spolu se strukturními změnami, nárůst prodeje zahraničního zboží
*vývoj podnikatelských subjektů – růst významu velkých firem, vstup zahraničních subjektů, integrace, méně malých subjektů, zvýšení odbornosti prodeje
*vývoj provozních jednotek – velké provozní jednotky, výstavba nákupních center, nárůst podílu samoobsluhy
nové trendy – přírůstky velkých obchodních jednotek (hypermarkety, supermarkety, odborné velkoprodejny), růst podílu diskontních prodejen