FIREMNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Nezbytnou součástí reakce firmy na neustále se měnící nároky ekonomického okolí je formování pracovních schopností zaměstnance tak, aby byly v souladu s těmito požadavky.
Tradiční oblast zvyšování kvalifikace, kterou bylo vzdělávání, je zpravidla předmětem činnosti externích subjektů a rozvíjí nejen profesní znalosti, ale především osobnost člověka. Hlavní náplní těchto činností je oblast zvyšování kvalifikace, tj. profesní přípravy orientované na formování specifických profesně orientovaných znalostí, zručností a dovedností.
Do této oblasti patří také rekvalifikace, tj. přeškolování v souvislosti se změnami v požadavcích na zaměstnance.
Sociální dovednosti – schopnost jednat s lidmi, řešit konflikty, motivovat zaměstnance
PRACOVNÍ PODMÍNKY A SOCIÁLNÍ PÉČE
Do kompetence útvarů personální práce patří také péče o pracovní podmínky, bezpečnost a hygienu práce. Dodržování zdravotních, bezpečnostních a ergonomických norem je ve všech zemích upravováno legislativně, kromě toho bývají pracovní podmínky upravovány také v kolektivních smlouvách mezi zaměstnavateli a odbory.
Komplex procesů, které mají za cíl uspořádat pracovní prostředí tak, aby negativně neovlivňovalo fyzický nebo psychický stav zaměstnance, se označuje jako proces humanizace práce.